کیسه های پلی پروپیلن

خرید و فروش کیسه های پلی پروپیلن

نام ماده : پلی پروپیلن

مونومر: پروپیلن

نام های دیگر: پلی پروپن، هولستان PP، موپلن (Mopolen)، نوولن (Novolen)، وستون، لوپارن

حلال: تولوئن (Toluene)

دانسیته: ۰٫۸۵ تا ۰٫۹۲ g/cm3

دمای ذوب : (Tm)  برابر با ۱۷۳ درجه سانتی گراد

دمای انتقال شیشه ای : (Tg)  برابر با ۱۷– درجه سانتی گراد

تاریخچه ماده
تا سال ۱۹۵۴ کوششهایی که در زمینه تولید تجارتی پلاستیکها از پلی الفین صورت گرفت موفقیت کمی به دنبال داشت وتنها گروه پلی اتیلن از نطر تجارتی مهم بودند. ناتا(F.J.NATTA) دانشمند ایتالیایی در سال ۱۹۵۵ کشف پلی پروپیلن با آرایش فضایی ویژه (Sterospecific) را به آگاهی عموم رساند.

نام این محصول پلی پروپیلن و فرمول شیمیایی آن [CH2 – CH -]n می باشد.

ناتا موفق شد با استفاده از تجربیات زیگلر، کاتالیزوری بسازد که به کمک آن بتوان پروپیلن را پلیمریزه نمود و در سال ۱۹۷۵ شرکت دولتی کاتینی، توانست پلی پروپیلن را در مقیاس تجارتی به بازارعرضه نماید.

ویژگی های این ماده و معرفی مختصر آن

پلی پروپیلن یکی از پلیمرهایی است که به عنوان ماده اولیه در صنعت پلاستیک و الیاف مورد مصرف قرار می گیرد. عدم قدرت جذب آب توسط این پلیمر مشابه نایلون، این محصول را برای مصرف در بخش الیاف مهم نموده است . پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون منومر پروپیلن در حضور دو نوع مختلف از کاتالیست یعنی کاتالیست زیگلر ناتا و یا کاتالیست متالوسن می تواند تولید شود. این پلاستیک جوانترین پلاستیک تجاری دنیاست و به علت داشتن خصوصیات و ویژگیهای اساسی رشد سریعی را طی سالیان گذشته به همراه داشته که انتظار می رود این رشد در سالهای آتی با روند سریعی ادامه داشته باشد.

ایزومرهای پلی پروپیلن

پلی پروپیلن دارای سه نوع ایزومر فضایی به شرح ذیل می باشد:

Isotactic  : با بنیانهای متیل که همگی بطور مرتب و فقط در یک سمت زنجیره اصلی مولکول فضایی قرار گرفته اند.

Syndiotactic  : با بنیانهای متیل که بطور مرتب یکی در طرف راست و دیگری در طرف چپ زنجیره قرار گرفته است.

Atactic  : که بنیانهای متیل بطور نامرتب روی زنجیره اصلی قرار گرفته اند.

ایزومر ایزوتاکتیک قابل حل در هپتان نرمال جوشان نبوده ولی سایر ایزومرها محلول می باشند. از آنجا که نوع اتکتیک آن نامرغوب و بی ارزش می باشد همواره سعی شده تا نسبت پلیمر ایزوتاکتیک به کل پلیمر تولید شده که به شاخص ایزوتاکتیک معروف است، بیش از ٩۶ % باشد.

گونه های مختلف محصول

پلی پروپیلن در سه نوع

۱.  پلیمر همگن Homopolymer))

۲.  پلیمر غیرهمگن رندوم (Random Copolymer)

۳.  پلیمر غیرهمگن فشرده (Impact Copolymer)

تولید می شود که با تنظیم شاخص ذوب پلیمر و وزن مولکولی آن در راکتورها می توان گریدهای مختلف پلیمر را تولید نمود. این محصولات را Reactor Grades  می نامند. بعلاوه با اضافه کردن مواد پایدار کننده و مواد افزودنی به محصولات راکتورها، گریدهای دیگری نیز بدست می آید که هر محصول با نام تجاری تولید کننده و شماره مخصوص نامگذاری می شود. گریدهای مختلف پلی پروپیلن دارای مشخصات مختلفی می باشند

روش های شناسایی پلی پروپیلن

از جمله شاخصه هایی که به شناسایی این پلیمر در بین سایر نمونه ها کمک می نماید، عدم خراش پذیری سطح آن با ناخن و نیز مقاومت آن در برابر خرد شدن است، هر چند در اثر وارد شدن نیروی بیش از حد تحمل خمش، سفیدک می زند.

بهترین و کاربردی ترین راه شناسایی این پلاستیک در میان سایر نمونه ها، به خاطر سپردن ویژگی های بصری، صوتی و بساوایی نمونه ای از محصول ساخته شده با این ماده است.

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان)

در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.

شعله ی زرد با پایه آبی دارد.

تقریباً بدون دود می سوزد.

به راحتی در شعله چکه می کند.

بوی سوختن آن شبیه روغن در حال سوختن است.

روش های تولید این محصولات

پلی پروپیلن به صورت عمده در شش دسته تولید می شود.

 Injection Moulding   (قالب تزریقی)،

Fibres   (الیاف)،

Sheet/Film  (فیلم و شیت) ،

Blow Moulding   (قالب بادی)،

Pipe  (پایپ)،

Extrution Coating   (روکش محافظ)

بازار عرضه و تقاضای پلی پروپیلن

طی سالهای ٢٠٠٧ تا ٢٠١٢ معادل ٢۵ % از مجموع افزایش ظرفیت های پلی پروپیلن در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است.

با توجه به رشد شدیدتر تقاضا نسبت به تولید در مناطق اروپای غربی و آمریکای شمالی، این مناطق از صادرکننده محض به واردکننده محض پلی پروپیلن تبدیل می شوند.

در حال حاضر ظرفیت تولید پلی پروپیلن در ایران ١٠٩۵ هزار تن در سال و تولید آن تنها ٧٠٣ هزار تن می باشد که ۶۴ % ظرفیت اسمی است که علت آن کمبود پروپیلن در کشور و دشواری واردات آن می باشد.

معرفی برخی از محصولاتی که ماده ی اولیه ی آنها پلی پروپیلن است…

پارچه های پلی پروپیلن

بیگ بگhttps://bigbagi.ir/

امروزه  پارچه های پلی پروپیلن جهت بسته بندی محکم ، قابل اعتماد و کم هزینه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد اصلی این پارچه ها جهت تولید کیسه های پلی پروپیلن و کیسه های جمبو می باشد.

با توجه به قیمت مناسب این نوع پارچه ها واستحکام بالای آنها ، علاوه بر کاربرد در تولید انواع کیسه های پلی پروپیلن و جمبو بگ، این پارچه ها بعنوان  پوشش و کاور در بسته بندی بسیاری دیگر از محصولات کاربرد گسترده دارند.

جمبو بگ

جمبو بگ ها کیسه های انعطاف پذیری هستند که جهت حمل محمولات از ۵۰۰  تا ۲۰۰۰ کیلوگرم  و تا حجم ۳ مترمکعب استفاده می گردند. جمبو بگ ها جهت حمل انواع مواد جامد وخشکی که بصورت پودری ، دانه ای یا پولکی می باشند ، مناسب هستند. این کیسه ها با استفاده از جرثقیل یا لیفتراک به راحتی از قسمت بالا بلند شده و جابجا می شوند. جمبو بگ ها کم هزینه ترین و مناسب ترین نوع بسته بندی ، حمل و انبارنمودن مواد فله خشک هستند که نیاز به بسته بندی دیگر ندارند.

هرسال بیش از ۵۰۰ میلیون تن از محمولات درجهان با استفاده از جمبو بگ جابجا می شوند

معایب پلی پروپیلن

  1. مقاومت کم در برابر نور UV و اکسایش (که برای افزایش پایداری آن از افزودنی Additive) )های جاذب UV و ضد اکسیداسیون استفاده می کنند)
  2. حلال در بنزن، بنزین و الکل
  3. حساس بودن در مقابل حلالهای کلر دار و آرو ماتیک
کیسه های پلی پروپیلن یا به اختصار کیسه های PP ضمن استحکام بالا ، دارای وزن بسیار پایین می باشند. بهمین علت این نوع کیسه ها اقتصادی ترین وکم هزینه ترین نوع بسته بندی  برای بسیاری از محصولات هستند. کیسه های پلی پروپیلن تولیدی شرکتگلگشت سهند و سبلان با نیاز بسته بندی بسیاری از صنایع را در بالاترین استانداردهای بسته بندی روز دنیا تامین می نماید.
کیسه های پلی پروپیلن تولیدی شرکتگلگشت سهند و سبلان با بسته به سفارش مشتری ، نوع و وزن محمولات مورد بارگیری در ابعاد و همچنین با ضخامت نخ  (Denier) مختلف تولید شده و  جهت بسته بندی محصولات غذایی ، کشاورزی ، شیمیایی ، کود ، پتروشیمی ، سیمان ، پلیمرها ،  و…  مورد استفاده قرار می گیرند.
طیف گسترده ای از انواع کیسه های پلی پروپیلن براساس نیاز وخواسته های مشتریان ، بشرح زیر در شرکتگلگشت سهند و سبلان با تولید وعرضه می گردد:

  • کیسه های ساده ومعمولی پلی پروپیلن.
  • کیسه های پلی پروپیلن لمینت دار برای مقاومت بالای کیسه وهمچنین مقاوم سازی محتویات در برابر رطوبت  و همچنین ممانعت از ریزش و نشتی محتویات کیسه.
  • کیسه های پلی پروپیلن با لایه نایلونی داخلی . این نوع کیسه ها با توجه به لایه نایلونی اضافه شده در داخل کیسه  ضمن محافظت محتویات کیسه ازعوامل بیرونی همچون رطوبت ، موجب استحکام بالاتر کیسه و ممانعت از هرگونه احتمال ریزش  محتویات کیسه می گردد.
  • کیسه های ضد لغزش و سرخوردن که دارای بافت ویژه ضد لغزش بوده و موجب ممانعت از سر خوردن کیسه های محتوی مواد به هنگام چیدن تعداد زیادی از کیسه های پر شده بر روی هم در انبارهای بزرگ می گردد.
  • کیسه های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که بسته به سفارش مشتری با اضافه نمودن مواد وِیژه در تولید نخ ، کیسه های تولیدی  می توانند از 200 تا 1600 ساعت  در برابر اشعه خورشید مقاوم باشند.
  • کیسه های بی رنگ و شفاف که محتویات درون آنها قابل مشاهده بوده و دربسته بندی محمولات فله و همچنین بسیاری از انواع بسته بندی محصولات دیگر قابل استفاده هستند.

مشخصات فنی کیسه های پلی پروپیلن تولیدی شرکتگلگشت سهند و سبلان :

  • عرض کیسه: تا 200 سانتیمتر.
  • طول کیسه : بر اساس درخواست مشتری.
  • ته کیسه :تا کردن و ته دوزی 2 الی 2/5 سانتیمتری تک یا دو ردیفه ، و یا ته دوزی ساده تک ردیفه.
  • سرکیسه : برش حرارتی و هفت هشت سر کیسه ، و همچنین امکان لب دوزی و دوخت حاشیه کیسه براساس درخواست مشتری که به استحکام کیسه در تخلیه وبارگیری به دفعات کیسه های پر می انجامد.
  • دنیرنخ مورد استفاده در بافت کیسه : 350 تا 4500 ، براساس درخواست مشتری.
  • لمینت : 15 تا 33 میکرون ، براساس درخواست مشتری.
  • رنگ پارچه : رنگهای متنوع  ، براساس درخواست مشتری.
  • چاپ : تا چها رنگ در یک یا هردو طرف کیسه ، براساس درخواست و طرح مشتری.
  • مقاوم سازی در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید: 200 تا 1600 ساعت ، بر اساس درخواست مشتری.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا